Sommarfika

I veckan hade vi bjudit hem några kompisar på sommarfika i "våran" trädgård. Strålande sol, gott fika och trevligt umgänge. Så det blev lyckat. Det som gick hem bäst iallafall hos de yngre var chokladbollarna. Jag och svärmor var på självplock av jordgubbar förra helgen så jag gjorde en marängtårta med jordgubbar i. Det här är min favorittårta... seg maräng, chokladkräm och jordgubbar!! Det går bra att göra bottnarna och chokladkrämen dagen före den ska serveras.

Receptet har jag fått av en vän.



Marängtårta

5 äggvitor
3 dl socker
4½ dl ris crispis

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Det ska gå att vända bunken upp och ner utanm att det rinner ut.
Tillsätt sockret och vispa lite till.
Vänd sedan ner ris crispis och blanda runt.
Bred marängen i en bakpapperklädd långpanna och grädda i 150 grader i 1 timme.
Låt kakan kallna.

Chokladkrämen:
5 äggulor
1½ dl socker
1½ dl vispgrädde
75 g smör
200 g marabou apelsinkrokant

Blanda äggulor, socker och vispgrädde i en kastrull och låt det sjuda upp tills det tjocknar. Ta sedan från värmen och blanda i chokladen(grovhackad) och smöret. Låt krämen kallna och låt den stå i kylskåpet gärna över natten.

Dela marängbottnarna på mitten och bred på chokladkrämen, skivade jordgubbar och vispa sedan 3 dl grädde och bred på.
Lägg på den andra delen som lock.
Smält ca. 75 g mörk el. ljus blockchoklad och ringla över.



3 kommentarer:

  1. Fantastiskt fika! Där skulle jag velat vara med. Och blåbärsbullarna såg ju underbara ut.

    Hmm... Jag har tänkt köra en liten kur à la Jonas här i höst, käka mer GI och mindre (eller inget) socker. Får se hur det går. Finns ju risk att det blir lite trist om man inte får mumsa i sig hembakade smarrigheter mellan varven. :)

    /K

    SvaraRadera
  2. Du jag skulle behöva haka på men jag håller me... känns trist! Men lagom är bäst.
    /E

    SvaraRadera
  3. Men så mumsigt och så somrigt det ser ut! Inte nog med att du är grym på att baka och fotografera-se nu till att fler får ta del av er härliga blogg!!!/Jenny GP

    SvaraRadera