Torsdagsbröd


Att vi äter gröt till frukost på sommaren hör till ovanligheterna. Men när filen en morgon var slut, och maken kokade havregrynsgröt till ett helt kompani (vilket gjorde att det var ett helt lass gröt över efter frukost) så passade jag på att baka brödet som i Enklare bröd kallas Torsdagsbröd. Ett mycket saftigt bröd visade det sig...


TORSDAGSBRÖD
3 krm jäst
100 g kallt vatten
300 g kall havregrynsgröt
300 g vetemjöl special
1-1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk fänkål

Rör ut jästen i vattnet. Blanda i resten av ingredienserna. Täck bunken med lock eller plast och låt jäsa 8-10 h.

Smörj en brödform och strö havregryn på bakbordet. Skrapa ut degen på bakbordet. Dra ut degen till en kvadrat och vik ihop den så havregrynen hamnar på utsidan. Lägg degen i formen och jäs ca 1 timme.

Grädda i 250 grader. Efter 15 min sänks temperaturen till 225. Låt stå ytterligare ca 20 min.

4 kommentarer:

  1. Du får ju äta upp när jag lagar gröt! ;-) Men grötbrödet var ju bra också... //D

    SvaraRadera
  2. Gott det ser ut. Är det torrjäst eller vanlig jäst du använder?

    SvaraRadera
  3. Jag använder vanlig jäst. Jag bara trycker in kryddmåttet i jästklumpen (tre gånger då), och så har jag det jag behöver. :)

    SvaraRadera
  4. Älskar den boken, alla bröd är goda. Men det här är min favvo!

    SvaraRadera