Rens-mat

Senaste veckorna har jag rensat , packat, städat och kånkat på jobbet. Avdelningen skulle byta våningsplan, alla skulle få nya rum på översta våningen. Nu när jag installerat mig på nya, egna rummet känns det toppen. Utsikt över domkyrka och universitets-hus, plats för besöksbord + stolar och en kran med kolsyrat vatten ute i korridoren. Nice!

Men innan... pust. Vilket trist jobb att rensa och packa! Och dammet från pärmar, hyllor och fack man aldrig städar har yrt runt i luften så mycket att jag till slut trodde jag fått astma.

En positiv sak med rensingen var dock att jag i en låda hittade ett bortglömt recept, nämligen apelsindoftande morots- och tomatsoppa, vilket vi lagade idag. Snabbt gick det och gott var det!

APELSINDOFTANDE MOROTS- OCH TOMATSOPPA, 4 port
1 gul lök
3 morötter
olja
1 burk krossade tomater
7-8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
saften av en apelsin
salt och peppar

Gör så här:
Skala och hacka lök och morötter. Fräs i olja utan att grönsakerna tar färg. Tillsätt tomater, buljong och vatten. Koka ca 15 min tills morötterna är mjuka. Mixa soppan. Pressa i apelsinsaften. Smaka av med salt och peppar.

Soppan åts med en klick yougart och torra (därför rostade = mkt goda) surdegsmackor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar