Äntligen!


Äntligen har salladssäsongen dragit igång på allvar. Recept är ett minne blott (oftast). Matlagningen sker utifrån "man tager vad man haver"-principen.

Just idag var utbudet riktigt stort eftersom jag lämpligt nog passerat Ica på hemvägen. Dessutom var jag lätt överambitiös och ungsbakade mandel-potatisar innan de fick åka ner i salladsskålen. Men faktiskt går det rätt fort, och blir väldigt gott, så att ugnsbaka potatis till sallad är därför ett tips.

Utöver (idag ganska stora) standardutbudet av grönsaker: färsk spenat, tomat, gurka, paprika, morötter, rädisor, solrosskott, oliver och soltorkade tomater tillsatte jag färdigkokta linser (jag köper ekologiska på tetrapack). De där linserna går verkligen att använda i allt. Toppengrej! Och välbehövligt med proteiner när man försöker hålla sig till vego som jag gör ganska ofta.

Lite fetaost och sen pressad lime och salt över hela härligheten, och vips fanns det en smarrig middag att äta (och lunchlåda till mig).

1 kommentar: