Superenkla sommarbaguetter


Efter en sommar med ont om bakning har jag i och med semesterns slut tagit nya tag. Ny surdeg har jag inte skaffat utan jag kör på långjästa bröd med lite jäst enligt Martin Johanssons recept. Arbetsinsatsen är minimal och resultatet brukar bli bra.

SOMMARBAGUETTER
3 krm färsk jäst
300 g kallt vatten
390 g vetemjöl special
1-1 1/2 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet. Blanda i övriga ingredienser. Rör tills allt blandats. Låt jästa övertäckt (lock eller plastfolie) i 8-10 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader. Skrapa ut degen på mjölat bakbord och dra ut den till en kvadrat. Vik ihop degen till ett litet paket och lägg skarven nedåt. Strö på mjöl och låt jästa ca 40 min.

Dela degen i tre bitar. Forma till baguetter. Pensla ev med vatten och strö över sesamfrön. Grädda till bröden fått färg, ca 15 min.

1 kommentar: