Höstsoppa med trattkantareller


Är man ingen svampplockare själv får man förlita sig på dem som är. På närbelägna torget där de på lördagarna har all möjlig grönsaksförsäljning köpte vi en stor påse torkade trattkantareller. Igår var det dags att smaka av i en soppa.

Vi använde oss av det här receptet. Riktigt lyckat, blev jättegott!

Till soppan blev det russinsurdegsbröd. Dock inte hembakat utan köpt på favoritbageriet. Som tilltugg, för att soppan inte skulle kännas som för lite lördagsmiddag, gjorde vi lite varma grönsaker till. Smörstekta champinjoner, tomathalvor och kronärtskockshjärtan (vår nya favorit). Riktigt trevligt med grönsaker som ger lite tuggmotstånd när man äter en slät soppa.

4 kommentarer:

  1. Vår kantarellsoppa blev också jättegod!

    SvaraRadera
  2. Himla gott. En ganska söt soppa som hade passat som förrättssoppa också.

    SvaraRadera
  3. Söt? Vad gjorde den söt? Jag hade vitlök, grädde, vitt vin och lite sherry i min. Förutom buljong, svamp och lök förstås.

    SvaraRadera
  4. Nja, jag vet inte om jag skulle kalla den söt. Den var god tyckte jag. David tyckte den var SUPERGOD, och lite söt då. Oklart varför.

    Jag googlade på recept och hittade en massa med sherry i. Men eftersom vi inte hade nåt sånt hemma fick det bli receptet ovan istället.

    SvaraRadera