Dagens boktips.


Eftersom jag numera hämtar alla mina tidningar (typ Amelia, Damernas värld, inredningstidningar) i returpapperstunnan i soprummet kostar mitt tidningläsande ingenting. Då kan jag unna mig inspirerande kokböcker istället. Så i helgen slog jag till på tre(!) nya när jag var hemma i Umeå (och kunde stödhandla på Din Bok som är väl värd att få finnas kvar i dessa tider när många bokhandlar går dåligt).

Första boken var surdegsbloggaren Martin Johanssons nya bok Enklare bröd. Boken beskrivs med:
.
"Enklare bröd handlar om bröd som alla kan baka, när som helst och var som helst. Det enda som behövs är en ugn, eller i något fall inte ens det. Med lite tid och en gnutta finurlighet kan du baka fantastiska bröd utan vare sig degblandare eller världens starkaste armar. Några av bröden sköter sig själva medan du sover du rör snabbt ihop degen på kvällen och skjutsar in den i ugnen när du kliver upp på morgonen. Hämta tidningen, sätt på kaffet och vips så är frukostbrödet också klart! Andra bröd jäser inte lika länge och kan bakas på en eftermiddag. Gemensamt för alla bröd är att de får sin smak och karaktär i jäsningen och bakningen, inte av tillsatser och märkvärdiga ingredienser."
.
Än så länge har jag bara hunnit bläddra i boken. Men ååå så inspirerande den är, så jag är väldigt baksugen.
.
Recepten verkar superenkla och det finns tips även på misslyckad bakning, vad som kan ha varit orsaken om nåt blev fel. Toppenbok alltså, och ett köptips!

Boken Bröd från Brunkebergs bageri av Helene Johansson har redan figurerat här på bloggen när E köpte den. Ända sen dess har jag också varit sugen på att köpa den, och i helgen slog jag till. Även denna verkar bra och mycket inspirerande!



.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Boken Smaker från Saltå Kvarn - maten, brödet, kakorna - av Åsa Swanberg fick jag tips om från en tjej i mitt sopplag. Hon bjöd på Kikärtssoppa med tomat, röda linser och saffran och Kryddigt äppelsmul i glas vid senaste soppmiddagen. Riktigt goda grejer, och med fina bilder i boken dessutom. Så jag slog till . Och redan i helgen hemma hos päronen använde vi den första gången, dels till att laga Kikärtssoppan, dels till Rödebets- och linsallad med bacon och ädelost.
.
Det går inte på nåt vis att göra boken, och övriga böcker också, rättvisa genom att beskiva dem i text. Så stick iväg till närmaste bokhandel och bläddra. Jag lovar ni kommer bli köpsugna! :)
.
Jag är i alla fall helladdad för att prova nya recept på mat och bak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar