Rågisar - världens enklaste?!

I helgen kom jag mig äntligen för att pröva och baka ett recept ur min nya bok "Enklare bröd". Och minsann, det kan ha varit världens enklaste brdöd. Och nog också ett av de godare. För det blev superbra och nyttigt! Ett prefekt recept för att röra ihop degen på kvällen, och sedan baka ut bröden på morgonen till en helgrfrukost. Eller som jag gjorde, röra ihop degen på morgonen, vara borta hela dan, och sen komma hem och grädda bröden lagom till middag/kvällsmat.

Receptet på rågisar rekommenderas alltså!

RÅGISAR
8-10 små bröd

3 krm jäst
300 g kallt vatten
180 g vetemjöl special
120 g rågmjöl
50 g solroskärnor
20 g linfrö
50 g russin
1 tsk salt

Blanda degen: Rör ut jästen i vattnet och blanda i övriga ingredienser. Rör tills allt blandat. Degen är lös. Täck bunken och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.
Före jäsning
Efter jäsning

Baka ut bröden: Sätt ugnen på 275 grader. Sätt i en plåt i ugnen. Klicka ut degen till 8-10 bullar på bakplåtspapper. Peta ner russin som sticker upp. Strö över rågmjöl. Låt jäst 30-40 min.
Grädda bröden: Drag över bakplåtspappret till den varma plåten. Sänk temperaturen till 200 grader och låt bröden stå inne tills de fått fin färg, 20-25 min. (Jag gräddade drygt 15 min). Låt svalna på galler.







3 kommentarer:

  1. Denna bok måste jag nog införskaffa för nu för tiden måste allt vara väldigt enkelt och gå fort!
    De ser smarriga ut!

    SvaraRadera
  2. Degen är blandad och ställd på jäsning över natten! Imorgon bitti skall det bakas (om inte jobbet kallar in mig, hoppas hoppas inte!) Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas bröden blev bra Jossan! Själv har jag idag testat ett nytt superenkelt recept. Solrosbullar. Recept kommer på bloggen i veckan.

    /Karro

    SvaraRadera