Goda grannar



En del av charmen med äldre hus är den trädgård som har hunnit växa upp. Våra grannar har så fina äppel- och plommonträd som vi får plocka så mycket vi vill av. Jag fick tipset att göra plommonkräm och så gott och enkelt. Det luktade jul i köket eftersom jag hade en kanelstång i. Av äpplena gjorde jag äppelmos.

Receptet hittade jag på www.coop.se


Plommonkräm

4-5 personer

ca. 500g plommon
4 dl vatten
1 dl socker
1 kanelstång
3 msk potatismjöl

Kärna ur och skär plommonen i bitar. Jag tog även bort endel skal men det behövs inte. Lägg några plommonkärnor i en tesil eller agsväv. Koka upp avtten och socker. Lägg i plommon, kanel och tesilen med kärnorna.
Koka under lock på svag värme i ca. 10-15 minuter.
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Ta kastrullen från plattan och mosa plommonen (jag använde en potatispress).
Häll i redningen i en fin stråle och rör under tiden.
Sedan ska krämen bara koka upp. Strö över lite socker så att det inte blir skinn på ytan.

Servera krämen avsvalnad eller kall.


Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar