Sportlimpa

I Uppsala bakas det surdegsbröd för fulla muggar. Oftast blir det samma recept så därför hamnar inte all bakning på bloggen. Fast i helgen blev det i alla fall ett nytt recept, Sportlimpa. Det blev också baugetter på Levain-deg. Men viktigast av allt, helgens bakning gjordes i en hushållsassistent! För vi (läs jag) har äntligen bestämt oss för vilken vi ville ha, och dessutom köpt den. Det blev ingen avancerad, modern (och dyr) jättemaskin utan istället den enklast möjliga. En Bosch, med degkrok. Inget mer. Fast faller andan på finns möjlighet att köpa till visp, köttkvarn, mixer,... Men först ska det bakas! Mycket.



SPORTLIMPA, recept från Martin Johanssons Surdegsbröd
..........
Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl
Dag 2, morgon
Surdegen från gårdagen
550 g vatten
300 g vetemjöl special
300 g rågsikt
300 g rågflingor
75 g hela linfrön
50 g honung
1 msk salt
2 tsk anis
2 tsk fänkålsfrön
.........
Gör så här:
Blanda alla ingredienser och kör i 8 min i assistent. Täck bunken med plast och låt jäsa 3-5 h.
Dela degen i tre delar. Forma till tre runda bollar. Låt jäsa 1 1/2-2 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader. Grädda i 10 min, sänk därefter värmen till 200 grader. Låt bröden stå ytterligare 30-35 min. Ta ut bröden och låt svalna på galler.

3 kommentarer:

  1. Härligt med assistent. Nu kan du göra en massa i åtta minuter medan assistenten knådar degen. Tänk vad mycket du ska hinna. Jag måste prova sportbrödet. Där kommer min brödkorg väl till pass.

    SvaraRadera
  2. Va kul, Grattis till köpet!
    Jag vill också ha....

    SvaraRadera
  3. Vilken smidig, lättplacerad maskin. Och tänk så mycket lättare att baka med, istället för med vispen.Hoppas du kommer bli nöjd med den!

    SvaraRadera