Fläskfilè med halloumi, risoni och citrussallad

Som jag sagt tidigare så gillar jag att läsa recept men oftast så faller jag ändå tillbaka till de gamla beprövade. Men idag provade jag ett recept som jag länge hart tänkt att göra men den som väntar på något gott... för det blev det verkligen. Våran lilla ICA hade inte blodapelsin så det blev blodgrape istället men nästa gång blir det blodapelsin. Trevlig sommarsallad som kommer att funka utmärkt som bjudmat i sommar.

Till receptet som är hämtat från boken "Leilas middagstips" av Leila Lindholm



4 portioner

500 g fläskfilè
2 msk sweet chilisås
2 vitlöksklyftor
rivet skal av en apelsin
flingsalt
svartpeppar
3 dl risonipasta
2 apelsiner
2 blodapelsiner
1 ask ruccola
½ dl mandelspån
250 g halloumiost
olivolja

Sätt ugnen på 175 grader.
Marinera fläskfilèn med sweet chilisås, skivad vitlök och rivet apelsinskal, salta och peppra. Jag lät den stå kallt i marinaden i ca. 2 timmar.
Koka pastan i saltat vatten enl. anvisning och spola sedan i kallt vatten.
Skala och skiva apelsinerna.
Varva ruccola, skivade apelsiner och risoni på ett stort fat.
Bryn fläskfilèn på medelhög temperatur tills den fått gyllene färg.
Stek sedan fläkfilèn färdig i ugnen i ca 10 minuter (Det räcker ej, jag lät den stå i minst 30minuter).
Rosta mandelspån med salt i en torr stekpanna.
Stek skivad halloumiost i olivolja och lägg på citrussalladen. Lägg på skivad fläskfilè och rostade mandelspån.
Salta och peppra och toppa med lite olivolja.


1 kommentar:

  1. Både låter och ser gott ut. Den här salladen måste jag prova i sommar. Hoppas att det är bra med hela familjen.

    SvaraRadera