Parmesankex


Nu äntligen har jag köpt en köksvåg och bakat från min nya brödbok: Bröd från Brunkebergs bageri, Helene Johansson.
Boken innehåller mest surdeg men jag började med dessa små kex så kommer det andra sen...
Dessa små kex kommer jag nog att göra lite större nästa gång. Jag gjorde rullarna ca 3 cm i diameter som det står i receptet men jag fick ut ca. 40 kex istället för 30st. Men jag håller med författaren att de är beroendeframkallande. Goda som tillbehör, snacks med tapenade på eller på ostbrickan.

Jag kan tycka att de blev lite salta så jag kommer att ta mindre salt nästa gång. Men jag tror att det kan ha blivit lite mer än 10g. Som vanligt så undrar jag varför det man bakar aldrig ser ut som i böckerna, men men... nästa gång kanske jag också får "ostbubblor". Jagska testa att riva osten grovt istället för finriven.

Parmesankex

ca. 30st
100 g färskriven parmesanost
120g vetemjöl
100g rumstempererat smör
några riv på en muskotnöt (jag hade inte det hemma)
1 nypa cayennepeppar
10g havssalt

Till garnering:
Torkade örter ex. timjan eller rosmarin
eller hackade nötter, ex. pinjenötter
Blanda samman alla ingredienser i en bunke och arbeta ihop dem för hand eller i en hushållsmaskin till en jämn deg som håller ihop. Om degen verkar torr och smulig ta lite vatten.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till två rullar, ca 3cm i diameter. Rulla dem i torkade örter eller nötter (jag använde timjan).Lägg rullarna i kylen i ca. 30 minuter.
Sätt ugnen på 180 grader.Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv. Lägg skivorna på en plåt klädd med bakplåtspapper och grädda kexen i 7-8 minuter eller tills de får färg (jag gräddade dem ca. 10 minuter).

Förvara kexen i papperspåse eller burk.

TIPS: Det går att frysa degrullarna och plocka fram 30minuter innan du skär dem till kex och grädda dem.

1 kommentar:

  1. Åå de ser ju supersmarriga ut! Jag blir verkligen sugen att prova receptet.

    SvaraRadera