Grillad kyckling

I fredags blev det kyckling till middag. Det blir nästan jämnt kycklingfilè när vi äter kyckling men jag har ofta tänkt att jag ska prova köpa en hel kyckling och grilla den i ugnen.
SÅÅ gott det blev!!
Jag fyllde kycklingen med färsk timjan och vitlöksklyftor. Nu när det är så gott med rotsaker så blev det ugnsrostade rotsaker som tillbehör med en kall yoghurtsås med fetaost och färsk timjan.

Före


Efter grillning


Receptet hittade jag på www.matplatsen.se

Helstekt kyckling i ugn

1 hel kyckling
Färska örter (jag använde timjan)
vitlöksklyftor
smält smör
soja
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Gör små snitt i skinnet och stoppa in de grovt hackade örterna och de skalade vitlöksklyftorna. Blanda smält smör och soja och pensla över kycklingen.
Krydda med salt och svartpeppar
In i ugnen i 70-90 minuter.

Rotsakerna hackade jag samman potatis, morötter kålrot, rotselleri, rödbetor och blandade med olivolja, flingsalt och svartpeppar. in i ugnen 225 grader i ca. 45 minuter.

Till detta gjorde jag en kall sås med turkisk yoghurt med smulad fetaost, färsk timjan och krydda med salt och svartpeppar.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar