Klassiker med nya ingredienser

Nu har hösten definitivt gjort sitt intåg i Uppsala och det är dags att plocka fram lite klassiska höst/vinterrecept igen. Rotsaker i ugn är ett av dessa. I helgen gjorde vi en något förnyad variant. Jag testade lite nya, svenska ekogrönsaker jag förut aldrig använt - kålrabbi och majrova. Utöver detta blev det squash, morötter, paprika, palsternacka, fänkål och tomater. Potatisen skippade vi helt, och fick då en mkt GI-vänlig middag. :) Utmaningen när man gör rotsaker i ugn tycker jag alltid är att få bitarna lagom stora i förhållande till varandra. Denna gång lyckades vi hyfsat. Rödbetorna (ej förkokta) var pyttesmå. Kålrabbin i mycket tunna bitar. Och bortsett från att squaschen var lite väl mjuk var det andra lagom stekt. Tomaterna fick dock inte vara med hela tiden i ugnen utan bara det sista 5. Till rotsakerna blev det fetaoströra, dvs feta och turkisk yougart. Och över alltihopa lite pressad citron. Gott.

Majrova och kålrabbi kommer jag definitivt använda igen

1 kommentar:

  1. Jag måste prova majrova och kålrabbi. Annars är palsternacka min favorit. Helst odlad i Holmsund :)

    SvaraRadera