Lättfixad helgmat!



Denna rätt passar perfekt att lägga ut så här till helgen. Eftersom min man hade av någon anledning "hamstrat" pesto för ett tag sedan så var det bara att leta fram recept. Å detta var riktigt gott och enkelt. Om man vill så kan man självklart göra egen pesto som det var i originalreceptet men jag tog den snabba vägen och använde färdig.

Receptet hittade jag på www.tasteline.com

Pestobakad kyckling med basilika potatis

4 port.

Ca 12 st potatisar
4 kycklingfileèr
olivolja
salt och svartpeppar
½ dl färsk basilika
färdigköpt pesto
eller

till pesto
3 dl basilika
2 st vitlöksklyftor
0,75 dl olivolja
0:75 dl parmesanost
3 msk pinjenötter


Gör så här

Tvätta och skiva potatisen i tunna skivor och lägg dem i en ugnsform.. Blanda i rikligt med olivolja och ca 0,5 dl strimlad färsk basilika och baka i ugnen i ca. 35 minuter. Rör om ett par ggr under stekningen och ta ut potatisen när den är gyllenbrun. Salta och peppra.

Om du väljer att göra egen pesto så lägger du basilika, vitlök, olja, riven parmesanost och pinjenötter i en matberedare eller mixer och kör till en jämn massa.

Salta och peppra kycklingen. Jag stekte kycklingfilèrna lite innan. Bred peston över kycklingen och placera den ovanpå potatisen. Låt steka i ca. 15-20 minuter enl. originalreceptet men jag hade dem längre inne i ugnen.

Servera med sallad!



Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar