Surdegsexplosion

Man ska vara glad och tacksam om ens sudegsgrund har hög aktivitet och bubblar och jäser mycket. Då finns det mycket jäskraft för brödbak. Men ibland kan det bli för mycket av det goda. Det blir explosion. Som med den vetesurdegsgrund jag höll på att skapa. Nog för att burkens storlek kanske inte var i överkant stor, men att det skulle nästintill explodera och bubbla över så mycket efter sista matningen hade jag aldrig trott!!

Surdegens jäsform inför helgens bakning behöver jag dock inte tvivla på. :)







2 kommentarer:

  1. Häftigt. Så där har ju Martins bilder sett ut ibland. Blir det levainbröd eller pain riche av surdegen?

    SvaraRadera
  2. Oj, måste man vara beredd på dyligt!
    Tur att jag har min står på diskbänken.
    Sista matningen är imorgon. Spännande!

    SvaraRadera