Latmanssylt

Koka sylt hemma måste vara något av det enklaste man kan göra. Det blir ju så mycket godare än köpesylt också. Plocka bär kan dock vara lite jobbigt. Rensa likaså. Därför får man passa på när det finns genvägar att ta, när man är en latmask. :)

Förra veckan fanns hos kantarell- och jordgubbstorgförsäljarna också lingon att köpa. Från Dalarna. För 40 kr/kg. Såklart att jag slog till på ett par kg.

Så här fina var lingonen. Och nästan färdigrensade. Bara lite stubb- och skämda bär-plock var nödvändigt.

Jag använde ett recept jag hittat på Icakurirens hemsida. Sylten blev nästan i lösaste laget för att vara lingonsylt tycker jag. Så nästa år blir det mindre vatten. Men smaken var fin! Mums!

LINGONSYLT
1 kg lingon
2-3 dl vatten (jag tog 2,5 dl)
300-500 g socker (jag tog 400 g)

Gör så här:
Koka upp lingon och vatten. Tillsätt socker och låt koka 10-15 min. Skumma och häll upp sylten på burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar