Nytt surdegsrecept - och vilken lyckträff!

Trots att jag är omåttligt förtjust i Martin Johanssons bok Surdegsbröd så är det faktiskt bara ett fåtal av recepten jag har provat. Jag fastnade tidigt för ett par favoritbröd som sedan återkommit massa gånger.

Fast i helgen blev jag sugen på att testa nytt. Sagt och gjort, jag testade Fikon- och hasselnötsbröd (fast i min version blev det Aprikos- och hasselnötsbröd eftersom jag inte gillar fikon särskilt mycket). Och vilken tur att jag provade det, för det blev ett helt sagoligt gott bröd. Och lyxigt eftersom det var en hel massa nötter och aprikoser i. Vi avnjöt det med Västerbottenost och fikonmarmelad, men bara en rejäl klick smör funkar fint också. :)

FIKON- OCH HASSELNÖTSBRÖD, 3 BRÖD

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl

Blanda ihop allt. Täck bunken med plastfolie och låt stå över natten.

Dag 2, morgon
Rågsurdegen från gårdagen
400 g vatten
450 g vetemjöl special
300 g rågsikt
20 g (1 msk) salt
200 g torkade fikon eller aprikoser
200g hela haselnötter

Blanda alla ingredienserna utom aprikoser och haselnötter, kör 5 min i assistent på låg hastighet. Dela aprikoserna i mindre bitar. Tillsätt aprikoser och haselnötter och kör 3 min på låg hastighet. Täck bunken med plast eller lock och låt degen jäsa till dubbel storlek, brukar ta 3-5 timmar.
Stjälp upp degen på ordentligt mjölat bakbord. Dela degen i tre delar. Platta ut varje del något, vik in kanterna mot mitten. Forma ett runt bröd och lägg på plåt med skarven neråt. Strö på mjöl, låt jäsa ca 1,5 h.
Sätt ugnen i 275 grader. Gör några snitt i bröden. Sätt in bröden. Sänk genast värmen till 250 grader. Grädda i tio minuter, sänk sedan till 200 grader. När bröden varit inne totalt 30-35 min är det klara. Låt svalna på galler.

1 kommentar: