Ett matreportage

Vi åkte till Paris och fick några helhärliga dagar. Septembersol, kortärmat-väder, singlande löv, fantastisk mat och precis hur mycket som helst att se - pampiga byggnader, fontäner, blommor, hus, franska balkonger.... Lite träningsvärk fick vi efter att ha gått typ 100000 mil om dan, och därefter gått upp och ner ett antal gånger till vårt hotellrum som låg på femte våningen utan hiss. Men det var nog tur, för det blev ganska mycket god mat också. :)





























































Givetvis blev det en hel del baguetter. Både franska surdegsbaugetter (levain) och ett antal andra varianter. Vi testade också riktig fransk ost- och skinkpaj, quice lorriane. Och minsann kan fransmännen laga paj, för ååå så god den var. Mycket frasigare botten än när man gör paj själv hemma.


































Vi testade också franska ekologiska charkuterier och oströror. Tillsammans med surdegsbröd och vin förstås. Mums! En intressant sak vi upptäckte var att när man i Paris beställer "husets vin" får man inte det billigaste vinet utan faktiskt det vin som restaurangen tycker är bäst. Trevligt!















Hotellfrukosten var god (i alla fall de tre första dagarna, sen började man längta efter grovbröd), men något fiberinnehåll fanns inte att finna. Det var baugetter, kex, chroissanter, muffins, sockerkaka, sötad musli, fruktcoctail, nutella, marmelad... Och fransmännen har en hel del att lära sig om engångsförpackningar och återvinning! Allt, allt, allt är förpackat en och en. Juicen dracks i plastglas. Och marmeladen... helt otroligt, men den var i små glasburkar. Sällan åt man upp all marmelad, men ändå åkte innehåll och glasförpackning rakt ner i sopkorgen när man var klar. Kanske att man skulle bli miljösamordnare åt Paris stad istället för åt Uppsala universitet.
En kväll försökte jag utmana mig själv. Jag var inte så jättehungrig (eftersom vi strax innan på ett creperie köpt en galette - en crepe med ost- och skinfyllning. Mums!) så jag beställde en sallad. Varken jag eller D är särskilt franskkunninga, men ett hum hade jag om att det nog var nåt med kyckling lever eller leverpastej i min sallad, men jag fattade inte att lever var huvudingrediensen. För det var det! Maaaaaassor med kycklinglever. Lite bacon, lite tomat, sen en tjockt lager potatisgratäng, och underst i den enorma salladsskålen jag fick fanns några små salladsblad. Det blev en hel del lever kvar när jag ätit färdigt... Sen insåg vi att kvarterskrogen vi dykt in på hade just kycklinglever och anka (kokt i persikolikör som D tog) som sin specialitet.















Såklart blev det lite sötsaker. Till min stora glädje hittade jag flera bagerier med macarones, de där mandelkakorna som var så hajpade på massa bloggar för nåt år sen, men som jag fortfarande inte riktigt fattat vad det är. Men nu slog vi till, på en pistage och en hallon. Och jag förstår varför de blev så omskrivna, för de riktigt smälte i munnen. Mums!






























En annan godsak som också slank ner ett par gånger var nystekt crepe, fylld med nutella och banan. Mums! Chokladmussebomben med mandelbotten åt vi dock bara en gång. :)




















I sann fransk anda avslutade jag de flesta måliterna med en cafe au lait. På de flesta håll serverad i en härlig skål. Mums! En härlig och välsmakande semester var det verkligen. Till Paris åker jag gärna tillbaka och promenerar och äter igen!

6 kommentarer:

  1. Snacka om att du höjer ribban på inläggen. Det ser helt underbart ut!!
    Vi följer gärna med på er nästa resa till Paris!
    /E

    SvaraRadera
  2. Vilket fint reportage från Paris!
    Förstår att ni haft det trevligt.
    Bilderna och kommentarerna säger allt.

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ni ser ut att ha haft! Och vilken cool hatt din man har! / Charlotte

    SvaraRadera
  4. Moster E: Va kloka ni är som är ute och ser er omkring. Vi åker i alla fall till Stockholm i veckan.

    SvaraRadera
  5. Resa är alltid kul. Roligt att ni åker till huvudstaden moster!
    Challan, vi saknade dig ganska mycket under Parisvistelsen. Eftersom vi är kaputt-dåliga på franska hade vi behövt en tolk som kunde översätta menyer och interagera med alla franska kypare vi mötte. Nästa gång kanske jag kan få ta med dig i en påse i väskan för användning vid behov. Funkar det? :)

    SvaraRadera
  6. Så läckra bilder. Jag känner igen en del från när vi var där för tre år sedan. Vi behöver också nästa gång ha med en tolk i portföljen :)

    SvaraRadera