Helgmat

Helgen middagsgäster fick, förutom surdegssnittar och vitchokladmousse med blåbär, inmundiga paj. Jag kände för lite mer rustik mat, och paj kändes lagom höstigt. Det blev två pajer, ett ursäkert kort och ett helt nytt, nämligen Tacopaj (klassiker från brorsan) och Kantarellpaj med västerbottenost, hittat på recepten.se.

Lite roligt var det när jag skulle ringa till brorsan och be om receptet, och W sex år svarade. När jag sa att det var tacopajen jag var ute efter svarade W självsäkert att det kunde han nog hjälpa mig med. "Först tar man deg och plattar ut i formen, sen är det köttfärs, och sen skivade tomater. Och så stoppar man in den i ugnen". Med tanke på hur enkel tacopajen är att göra så var det faktiskt nästan all information som behövdes. :)

TACOPAJ
Pajdeg:
1,5 dl dinkel fullkorn
1,5 dl vetemjöl
125 g smör
några nypor pumpakärnor (tips från brorsan, blev supersmarrigt!)
1/2 msk vatten

400-500 g köttfärs
1 påse tacokrydda+ 1 dl vatten
2 dl fet-creamfraiche
1 liten burk tacosås, medium
3 tomater
lite riven ost

Gör så här.
Blanda mjöl, smör och pumpakärnor till en deg i mixer eller med degkrokar. Tillsätt vattnet sist. Platta ut pajdegen i en form, nagga med en gaffel och förgrädda ca 10 min i 200 grader.
Bryn köttfärsen och tillsätt tacokrydda och vatten och låt koka ihop. Rör cream fraichen slät, tillsätt tacosåsen. Fyll pajskalet med köttfärsen, bred över cream fraicheblandningen. Skiva tomaten och lägg ovanpå. Strö lite riven ost över tomaterna och grädda i 30 min, 200 grader.
KANTARELLPAJ
Pajdeg:
1,5 dl dinkel fullkorn
1,5 dl vetemjöl
125 g smör
några nypor pumpafrön
1/2 dl vatten

300-400 g färska kantareller
25-50 g smör att steka i
1 lök
3 ägg
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
3 dl creme fraiche eller turkisk yougart
100 g riven ost t.ex. västerbottenost

Gör så här:
Gör pajegen och förgrädda som tacopajen. Gör gärna pajen i en form med löstagbara kanter. Då blir pajen så fin. :)
Rensa kantarellerna. Lägg i panna och stek tills allt vatten kokat bort. Då tillsätts smöret. Salta och peppra efter behag. (Salt och peppar i receptet är till äggstanningen). Hacka löken och stek på medelvärme tills den blivit mjuk. Blanda ihop cream fraiche, ägg, salt och vitpeppar. Lägg löken i pajskalet. Tillsätt kantarellerna. Häll över äggblandningen. Stö över osten. Grädda i 200 grader i 25-30 min.

Bägge pajerna ävnjuts bäst tillsammans med en rejäl grönsallad!

1 kommentar: