Födelsedagsfisk med 80-talsvibbar.

Förra veckan fyllde maken år varför jag tänkt laga nåt lite godare än det vanliga vardagstugget. På jakt efter lämpliga fiskrecept fick jag tips från morsan om en gammal hederlig 80-talsklassiker. Fisk under gyllene täcke.


FISK UNDER GYLLENE TÄCKE, 4 PORT
1 pkt tork (jag tog sej)
3/4 tsk salt
1/2 dl rivet vitt bröd
1 1/2 dl riven ost
1 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
salt, peppar
1 l färsk svamp eller 2 dl från burk

Gör så här:
Tina fisken så att den går att skära i 1 cm tjocka skivor. Lägg dem i en ugnsform. Salta.
Blanda det rivna brödet (jag tog mer än 1/2 dl) och osten med mjölk och grädde. Smaka av med salt och peppar. Häll blandningen över fisken. Grädda i ugnen, 175 grader, 25-30 min.
Skär svampen i bitar (alt. häll av spadet). Stek svampen i lite matfett.

Häll över den nystekta svampen över den färdiggräddade gratängen.

Slutresultatet kan skådas på första bilden. Goda 80-talsfisken (med barndomsvibbar hos alla som åt den) fick sällskap av hemmagjort potatismos, morotssallad och ärtskott. MUMS!

4 kommentarer:

  1. Vilke tur David har som har dig! ;D Det lät väldigt gott! Kram Sadia

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut! Men jag tror det blivit lite fel i saltdoseringen. Tror väl för all del inte att någon skulle ta i så mycket. Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, David har tur som har mig. Fast jag har tur som har honom också. Han äter allt jag lagar, mindre lyckade skapelser också. ;) Detta var väldigt gott! Men du hade rätt Berit, saltet blev fel. Men nu har jag rättat till det.
    /k

    SvaraRadera
  4. Mycket god fiskrätt!!

    SvaraRadera