Bak, bak och mera bak.

Tänk om jag hade lika lätt för att börja träna massor som jag bevisligen har att baka bröd i massor. Jag skulle varit i värsta toppformen! Men, men... tyvärr är det trögare med träningen. Bara att konstatera att brödbak kommer naturligare för mig. För nu är det faktiskt drygt ett år sen vi slutade köpa mjukbröd, och då måste man väl ändå kunna säga att bakningen inte är en tillfällig nyck.

Igår satsade jag på ett storbak redan på morgonen. Tre olika bröd. Fast det var ett latmansbak (=ett bak i min smak). Över-natten-jäsning. På fredagkvällen rörde jag ihop tre degar. En för att baka solrosbullar, en för att baka rågisar och en för att baka ett nytt bröd, durumbröd.

De tre ihoprörda degarna på fredagkvällen.

Plastpåsar och lock på, över-natten-jäsning påbörjad.

På lördagsmorgonen (nåja, förmiddagen är väl mer sanningsenligt eftersom jag tog en redig sovmorgon) såg degarna ut såhär. Solrosbullarna bakade jag först, fast några solroskärnor blev det inte. Halva degen fick pumpakärnor och andra halvan fick sesamfrön. Sen blev det råisarna, som blev mjöliga men goda. Russin hade jag inga hemma så istället klippte jag ner lite katrinplommon i bitar. Funkade lika bra. Sist, men verkligen inte minst, blev det durumbrödet. Superenkelt, dessutom snyggt och gott. Liknade en stor ciabatta tycker jag. Fast det inte var surdeg i hade brödet lite surdegskonsistens, så där segt som levain kan vara. Vet inte om det var durummjölet som gjorde det eller, men bra blev det.

Jag saltar ofta degen lite i underkant när jag bakar för att inte överäta salt. Men just detta bröd ska jag testa att göra med ordentlig saltmängd eftersom det då blir än mer ciabattalikt, och kanske ännu lite godare.
DURUMBRÖD
På kvällen:
3 g (krm) jäst
300 g kallt vatten
90 g durumvetemjöl
300 g vetemjöl special
1-1 1/2 tsk salt
.
Blanda jäst och vatten, tillsätt övriga ingredienser. Blanda allt ordentligt. Låt jäsa övertaäckt 8-10 timmar.
.
På morgonen:
Skrapa ut degen på en väl mjölad bricka (=mycket lättare att diska bricka än köksbänk). Dra ut degen till en kvadrat/ rektangel. Vik ena långsidan mot mitten, och vik därefter in den andra. Lägg "limpan" på en plåt. Jäs ca 40 min. Grädda i 250 grader, 30-35 min. Om brödet får för mycket färg, sänk värmen till 225 eller 200 grader.
Brödet blev lite gulaktigt av durummjölet. Det såg nästan ut som om det kunde varit majsmjöl i.

Efter allt bak (som egentligen gick oförskämt raskt, särskilt eftersom maken skötte diskandet) blev det lunchmacka och kaffe. Gott!

1 kommentar:

  1. Det där med att maken diskar känner jag igen. Det är bra :) Härliga bröd du bakat. På onsdagmorgon ska jag göra två degar inför soppan på onsdagkväll. Det måste bli tidigt eftersom vi har bokat TC 7.00.

    SvaraRadera