Traditionsenlig bakning

Oplanerade söndagar har för mig blivit synonymt med bakning. Ska man ändå bara var hemma funkar det bra med surdeg som ska vila, vikas och gräddas på bestämda tider. Senaste söndagen var en sån oplanerad söndag, så då stod bakning på schemat. Det blev ett par gamla bekantingar och en ny variant, med idel goda resultat.

Ett styck Parisbröd (länk). Från boken Enklare bröd.

Från samma bok bakade jag Surdegsbröd #1. Jo, brödet heter faktiskt så. För att det är ett bra bröd att börja med. Enkelt. Jäser bra. Och gott.
Jag kryddade det med anis, och åt det med philadelphiaost och kiwi (som synes på första bilden). Ett bra och fint bröd som jäser bra, helt enkelt.
Sist med inte minst bakade jag Fikon och hasselnötsbrödet (länk) från boken SurdegsbrödBröden utbakade på plåten, före jäsning.Färdiggräddade. Och slutligen uppskuret.
Det blev inga recept i detta inlägg, några receptlänkar, men annars mest inspiration. För alla som vill baka med surdeg rekommenderar jag helt enkelt både boken Enklare bröd och Surdegsbröd. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar