Storbak

Surdegar i all ära, men senaste tiden har jag varit lite sugen på att göra en vanlig hederlig jäst-bakning. Inlägget här på bloggen om kesobröd gjorde mig bara mer inspirerad.

Ikväll fick jag äntligen tummen ur och satte igång en deg. En liten skåptömning blev det. Eller liten och liten förresten, en stor skåptömning blev det faktiskt. För eftersom jag nu har en hushållsassistent tänkte jag passa på och göra en stoooor deg på 1,5 liter degvätska. Det blev den största deg jag någonsin hanterat. Men bearbeta den i min assistent gick fint. :) Och jag tömde fem olika påsar i skåpet. Känns bra att ha lite omsättning på allt mjöl som finns i skåpen.

Vilka brödhög resultatet blev sen! Av både mellan- och bamsestora bröd! Och på bilden var inte ens alla bröd med…

YLVAS VARIANRBULLAR
5 dl vatten
2 dl grahamsmjöl
1 dl solrosfrön (jag blandade solrosfrön, pumpafrön och linfrön)
1 ½ tsk salt
2 msk honung
2 msk olja
1 dl riven morot
100 g naturell keso
1 påse torrjäst (jag tog 1 pkt färsk)
10 dl vetemjöl (jag tog både vanligt vete och vetemjöl special)

Dessutom tog jag ca 1 msk brödkryddor och en rejäl dos russin.

Jag blandade jäst och vatten, sen ner med alla övriga ingredienser. Därefter fick assistenten göra sitt. Degen fick jäsa ca 40 min innan utbak, och sen ca 40 min till. Jag gräddade i 250 grader ca 10 min min.

1 kommentar:

  1. Häftigt att baka av 1½ liter. Det är inte ofta jag gör det. Men det blir många bullar istället.

    SvaraRadera