Premiär!

I söndags hade vi besök och då blev det att bjuda på årets första rabarberpaj, mums!
Jag brukar blanda rabarber och jordgubbar, sött och syrligt...

Receptet denna gång är hämtat från "Leila bakar". Smulpaj med kokos och råsocker som blir extra knaprigt.

Äppeltantens jordgubbs- och rabarberpaj


Smulpaj:
250 g kallt smör
1½ dl råsocker
2½ dl vetemjöl
1½ dl kokosflingor
1½ dl havregryn


Fyllning:

rabarber
jordgubbar
syltad ingefära (jag hoppade över det)
1 dl strösocker (jag tog ca ½ dl istället)
2 msk majsstärkelse (jag använde potatismjöl)

Sätt ugnen på 200 grader
Tärna smöret i småbitar och nyp ihop det med råsocker, kokos och vetemjöl tills det blir en smulig deg.
Blanda försiktigt i havregryn utan att de går sönder.
Skala och skiva rabarbern och dela jordgubbar i bitar.
Lägg frukten i en smord form, strö över socker och majsstärkelse. Strö över smulpajen och hyvla lite smör ovanpå.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

Vi hade färdig vaniljvisp till!!


1 kommentar:

  1. Mmmmm mums så gott det ser ut!! Jag vill vekligen säga att man blir så glad och inspirerad av att besöka er blogg!! Skriv nu in adressen hit på din/er facebook-sida så fler får ta del av er Blogg!!Kram Jenny GP

    SvaraRadera