Asiatisk kycklingsoppa

Det är nånting med soppor... Jag kan helt enkelt inte få nog. Jag tycker det är världens bästa maträtt. Enkelt när man kokar allt i samma gryta, och oäääääändlig variation. Superbilliga vegosoppor till vardags och festliga lyxsoppor till helgen. Toppen bägge.

Denna gång testade jag ett recept från tidningen Billiga veckan som jag hittade i mataffären. Det var en jättebra tidning, flera vardagsrecept jag skulle kunna tänka mig prova... och då särskilt sopprecept. Såklart. Mina standardvardagssoppor är ofta baserade på linser och innehåller tomat, men denna soppa med kokosmjölk och kyckling var ett välkommet avbrott från det. Sen var det verkligen JÄTTEGOD och enkel också, så denna kommer jag definitivt laga igen. ASIATISK KYCKLINGSOPPA
300 g kycklingfilé
1 msk olivolja
1-2 msk riven ingefära
1 hönsbuljongtärning
3/4 dl basmatiris (jag tog liter mer)
4 dl vatten
500 g wokgrönsaker
400 ml kokosmjölk
1 lime
salt och peppar
färsk koriander
.
Gör så här:
Skär kycklingen i strimlor. Fräs ingefäran i oljan. Tillsätt kycklingen och buljongtärningen (smulad). Låt fräsa några minuter. Tillsätt ris och vatten. Koka 5 min. Blanda i grönsakerna. Koka ytterligare 5 min. Rör ner kokosmjölken. Smaka av med pressad lime, salt och peppar. Blanda ner koriandern. Servera med bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar