Bakning, en materialsport!?!

Det har varit fasligt mycket bakande denna helg. Det gäller att passa på när surdegen är i toppform. Ett recept som jag förut misslyckats med är baguetter på rågsurdeg. Eller, misslyckats och misslyckats, baugetterna jäste och gick att äta, men blev ändå på något konstigt vis kompakta och syrliga. Fortfarande finns några baguetter kvar i frysen - det är ett tydligt tecken på att de inte blev helt lyckade.
.
Nåja, idag var det i alla fall dags för ett nytt försök. Och denna gång med uppdaterad utrustning. Den baugetteplåt jag fick i födelsedagspresent skulle invigas. Och resultatet.... det är bara att kapitulera. Utrustningen spelar roll! Baugettplåten var fantastisk! Baugetterna blev jättefina. Och goda. Så plåten var verkligen en toppenpresent! :)
.
Receptet på Martins rågsurdegsbaugetter finns här.

Baugetteplåten. En riktig lyckträff!

Baugetterna fick till middag sällskap av en enkel och snabblagad minestronesoppa, ett recept från ica.
.
MINESTRONE MED BACON
4 port
1 pkt bacon
2 morötter
1 palsternacka
1 liten purjolök
1 klyfta vitlök
1 msk tomarpuré
2 dl minipasta
12 dl grönsaksbuljong
1 burk vita bönor
salt och peppar
1 tsk torkad basilika
.
Gör så här:
Skär bacon i bitar. Skala morötter och palsternacka, hacka i bitar. Strimla purjon. Hacka vitlöken. Fräs baconet och häll bort lite av fettet. Tillsätt alla grönsaker. Rör ner tomatpuré. Tillsätt buljongen och koka ca 5 min. Lägg i pastan och koka tills pastan är färdig. Tillsätt bönorna i slutet av kokningen. Smaka av med salt, peppar och basilika.

2 kommentarer:

  1. De ser jättefina ut. Jag brukar snurra på dem då ca 5 minuter återstår så att de får färg under också. Martins tips. Tänk om du hade en baksten. Vilka höjder du skulle nå.

    SvaraRadera
  2. Vilka goda bröd du ser ut att få till. Jag ska nog prova både levain och baguetterna, då jag bara har rågsurdeg kvar.
    /Paulina

    SvaraRadera