Levain på rågsur

Jag har testat ett nytt recept på Levain från Enklare bröd. En mindre deg som bara ger ett bröd.LEVAIN PÅ RÅGSUR
.
På kvällen:
30 g rågsurdegsgrund
120 g vetemjöl special
100 g ljummet vatten
.
Blanda alla ingredienser i en skål. Täck med lock och låt stå i rumstemerpatur över natten.
.
På morgonen:
Surdegen från gårdagen
5 g jäst
200g kallt vatten
300 g vetemjöl special
1 tsk salt
.
Blanda jäst och vatten med surdegen. Tillsätt resten av ingredienserna. Rör tills allt blandats. Låt degen vila unde handduk i 45 min.
.
Blöt händerna och vik ihop degen i skålen, dra i degens ena kant och vik in degen mot mitten. Ta ett nytt tag, drag ut degen, vik mot mitten. Gör så tills du kommit varvet runt. Återupprepa processen två gånger till, med 45 min mellanrum. När degen är sträckt för tredje gången, låt den vila ca 1 timme.
.
Strö rikligt med mjöl på en bakhandduk. Skrapa ut degen på handduken. Dra ut degen till en kvadrat, vik sedan in kanterna mot mitten. Vänd degen så att skarven hamnar neråt. Vik ihop handduken till ett löst paket och låt degen jäsa ca 1 timme. Grädda brödet i 250 grader, 30-35 min.
.
Degen jäste jättebra i ugnen! Brödet nästan lyfte från plåten... Jag måste verkligen ha en bra surdegsgrund nu. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar