Vegetariska frikadeller

Ett annat nytt recept jag testade till årets julbord var vegetariska frikadeller gjorda på mandel och cheddarost. Kanhända att de inte kan konkurrera ut vanliga, hemmagjorda julköttbullar som är något av det bästa på julbordet. Men om man inte jämför med det utan tar vegofrikadellerna som en helt annan rätt var det verkligen en riktig lyckträff som jag tror alla i familjen tyckte var smarriga. Dessa kommer jag definitivt laga igen. Lite kladd var det, men ändå förvånansvärt enkelt.

De vanliga julköttbullarna och vegofrikadellerna fick trängas på samma fat, men observera den tydliga skiljelinjen av miniplommontomater. För ve och fasa om de skulle blandas ihop... :)
VEGETARISKA FRIKADELLER, recept från tidningen Mersmak
100 g finmixad sötmandel
1,5 dl finriven ost, gärna cheddar eller herrgård (jag tog cheddar)
1,5 dl ströbröd
2 msk riven gul lök eller finhackad gräslök (jag tog vanlig lök)
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
3 ägg
2 msk vatten
.
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 msk smör eller olja
.
Gör så här:
Blanda samtliga ingredienser (utom vatten, buljong, olja) och forma små bollar: 1 rågad tesked per boll – de sväller vid kokningen.
Koka upp vatten och buljongtärningar. Låt bollarna sjuda/småkoka i buljongen 6–7 minuter. Ta upp bollarna med hålslev, låt rinna av och stek dem gyllene i smör eller olja i 2–3 minuter.
.
Jag stekte frikadellerna ganska hårt för att de skulle få fin stekyta. Det blev bra. Bra blev det också om frikadellerna innan kokning var ordentligt rullade med jämn yta. Ojämn yta gjorde att det "kokade loss" lite smet i buljongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar