Raspeballer, eller fuskpalt

Första gången jag stiftade bekantskap med raspeballer var på Ica Tallen i Vilhelmina. Sen lagade morsan till dem och bjöd till middag efter en lång dag ute på fjället. Idag skulle jag själv testa att laga fuskpalt, och det visade sig vara precis hur enkelt som helst. Bara att blanda mixen med vatten, låta den stå och svälla tio minuter och sen rulla bollarna.


Bollarna kanske inte ser jättemycket ut för världen innan kokningen, men palt äter man väl egentligen aldrig för att det ser särskilt aptitligt ut.

Kokning 1 timme.


Sen dags att avnjuta paltarna. Med bacon, smör, lingon och morotssallad. Hur gott som helst!

3 kommentarer:

  1. Och jag gjorde raspeballer igår som jag bjöd Gelfgrens på. Knut gillade dem skarpt.

    SvaraRadera
  2. Oj, det kanske vi ska prova. Tack för tipset! Kram Sadia

    SvaraRadera
  3. Åh, palt, barndomsminnen. Detta ska jag prova!!
    /E

    SvaraRadera