Kall matpaj













Att äta lite lyxig middag på en måndag känns lite som att förlänga helgen. Men som K brukar säga " god mat behöver inte vara krångligt och ta tid". Jag prenumererar på tidningen "matmagasinet" och den damp ner i brevlådan förra veckan. Numret var sommarspecial och innehöll många goda recept. Eftersom vi hade alla ingredienser utom basilika hemma så passade det väldigt bra att prova detta recept..

När pajskalet var gräddat och klart så var pajen nästan färdig så det gick väldigt fort och minimal arbetsinsats. Vi åt salami till men jag kan tänka mig att den är väldigt god som buffè paj eller att ta med på picknicken. Jag tror att pajen med fördel kan göras i förväg så att den får stå ett tag innan servering och bli lite saftigare.

Italiensk paj

4-6 portioner (endast 4 om det serveras som lunch/middag)

pajdegen:
3 dl vetemjöl
125 g kylskåpskallt smör
3 msk iskallt vatten

Fyllning:
ca 350g mozzarella ( jag hade bara 2 st.)
6-7 tomater (jag tog 5 röda kvisttomater men ta gärna olika färger)
2 dl pesto (jag tog bara ca. 1 dl både röd och grön pesto)
1 dl basilika blad

Garnering:
5-6 små kvisttomater

Gör så här:

1. Hacka mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. kavla eller tryck ut den i en pajform. Nagga pajen med en gaffel och låt stå i kylen i ca. 30 minuter.

2. förgrädda pajskalet i 225 grader i ca. 15 minuter i mitten av ugnen. Låt kallna.

3. Skär mozzarellan och tomaterna i skivor. Varva ost- och tomatskivorna med basilikabladen och peston i pajskalet. Börja med ost och sluta med tomaterna. Garnera med de små kvisttomaterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar