Bondomelett

En klassisk och mycket enkel maträtt att laga när inspirationen tryter är bondomelett. Det fixade jag idag. Det bästa med bondomelett är att man kan tillsätta lite vad man vill till omeletten, allt utifrån vad som finns i kylen. Men bra är om man använder potatis eftersom det gör omeletten matig och bra.

Den bondomelett jag lagade idag bestod av delar av kylens innehåll, vilket var kokt potatis, paprika, cocktailtomater, syltlök och lite rökt kalkon.

BONDOMELETT
Skär ett par kalla potatisar, en paprika och lite skivad kalkon i bitar. Fräs blandningen i lite smör. Tillsätt tomaterna och syltlöken. Därefter häll på omelettsmeten bestående av 6 ägg (jag hade små ägg. Är äggen större räcker nog 4-5 ägg), 6 msk vatten och 2 krm salt. Peta i omeletten regelbundet så att rå äggsmet rinner ner i botten på pannan. När all äggsmet stelnat är omeletten klar.

När man har så mycket "fyllning" i omeletten som jag hade blir det inte precis så att man kan lyfta upp den fint i bitar på tallriken. Det blir som en hög/röra (därför tog jag bara bilder när omeletten fortfarande låg i pannan). Men vad gör väl ett halvrörigt utseende på maten när smaken är så god!? :)





2 kommentarer:

  1. Vackert, som en tårta!

    SvaraRadera
  2. Jag ska väl erkänna att K titt som tätt har maten färdig när jag kommer hem
    från jobbet (även om jag föredrar att vi lagar mat tillsammans). Och ofta är det även hon som kommer på maträtterna. Men just den här dagen var det åtminstonde jag som föreslog omelett. :-)

    SvaraRadera