Pasta med aubergine, tomat, basilika och gestost

Det är verkligen inte alltid man behöver recept för att det man ska laga är svårt. Ganska ofta handlar det bara om at man vill ha inspiration, ett förslag. Så var det idag för mig. Min basilikaodling som jag planterade för några veckor sen har vuxit till sig rejält, och för att den inte helt ska förväxa sig var det nödvändigt med en ordentlig skörd. Så jag surfade efter nåt recpet med färsk basilika, och hittade följande på Allt om mats hemsida.



PASTA MED AUBERGINE, TOMAT, BASILIKA OCH GETOST
400 g pasta
1 aubergine
olivolja
2 vitlöksklyftor
5 tomater
salt
svartpeppar
1 kruka basilika
0,5 dl persilja (skippade jag)
150 g getost

GÖR SÅ HÄR
Koka pastan. Skär auberginen i stora tärningar. Stek i olivolja tills den fått fin färg och blivit mjuk. Skala och hacka vitlöken. Hacka tomaterna. Tillsätt vitlök och tomat och fräs i ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar. Låt pastan rinna av. Blanda pasta, hackade basilikan och auberginröran i en stor skål. Strö över hackad getost.

Ät och njut!

P.S. Ibland tänker jag på folk som inte säger sig hinna laga mat på vardagarna. De måste verkligen laga fel slags mat, för mat som denna fixar man verkligen i ett nafs! Perfekt. Sen att man ibland inte orkar laga mat... ja det är ju en annan femma. Men inte hinna... nä, det stämmer nog sällan.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar