Kesobröd

Varje gång jag bakar bröd så säger jag alltid att jag ska sluta köpa bröd och bara baka eget. Mycket billigare och framförallt godare att baka själv. Dessa kesolimpor blev saftiga och luftiga och riktigt snygga...

Receptet är hämtat från den trevliga bakbloggen söta saker som finns i våra länkar

Kesobröd

2 limpor

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olivolja
1 dl keso ( jag tog lite till)
6 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
Rör ut jästen i ljummet vatten och tillsätt sedan keso, olja och salt.
Arbeta in rågsikt och vetemjöl till en jämn deg som släpper bunken.
Låt jäsa i 30 minuter under bakduk.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda degen. Baka sedan ut till två avlånga limpor och lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Baka i 225 grader i 20 -30 minuter (jag gräddade mina i nästan 30 minuter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar