Chokladkaka med päron















I helgen hade vi trevligt besök nämligen min bloggkompanjon med man och en trogen bloggläsare med sina två barn och då passade det bra att prova ett nytt recept. Jag hade nämligen konserverade päron hemma som jag inte visste vad jag skulle använda till. Men denna kaka blev uppskattad av gästerna och var väldigt enkel att göra. Ett bra alternativ till kladdkakan.

Chokladkaka med päron

10-12 bitar (det måste vara små bitar eller så var vi väldigt gottsugna)

100 g smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
2 ägg

Garnering:
1 burk konserverade päron, 420 g
hackad mandel (funkade lika bra utan)
pärlsocker

Tillbehör:
Vispad grädde

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj och mjöla en form med löstagbara kanter som rymmer 1½ liter.
Häll upp päronen i en sil för att rinna av.
Smält smöret och ställ åt sidan för att svalna. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör ner äggen och sist det ljumma smöret.
Rör samman till en jämn smet. och bred ut smeten jämnt i bakformen.
Skär päronen i klyftor och stick ner dem lätt i smeten i ett fint mönster.
Strö över pärlsocker och ev. mandel.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. kakan ska vara lite kladdig.
Servera med vispad grädde.

2 kommentarer:

  1. Det här receptet skulle A ha haft. Han bakade nämligen sin första chokladkaka i måndags och bjöd mig på den. Det var hans födelsedag och jag var borta till sent på kvällen. Kakan blev jättebra. Vissst har jag en duktig man :)

    SvaraRadera
  2. En mycket duktig man! Jag föreslog att han skulle baka kokoskakor också, fast nån måtta med bakandet fick det vara.

    Denna kaka var verkligen supergod, så den rekommenderas verkligen. Jag kommer definitivt baka den snart.

    SvaraRadera