Slut på degandet.

Jag har varit helt otroligt lat senaste tiden med bloggandet. Illa. Men nu får det vara slut med det, slut med degandet. Nu ska det bli bloggaktivitet igen, för jag har ju en hel massa fotad mat och pyssel som bara väntar på att få komma ut på bloggen.

Senaste nytt på min surdegsfront är att jag skaffat nya bukar att förvara min surdegsgrund i. Och vilken förbättring det är!! Med burkar bättre anpassade till mängden surdegsgrund jag har. Förstår inte varför jag började med 1-litersbukar (som jag ju gjorde). Aldrig någonsin att jag kommer göra så stor sats surdegsgrund. Nu är det bättre anpassat och ser mycket prydligare ut i kylen! :)

Har dessutom som ett eget experiment börjat mata mina surdegsgrunder lite mindre. Enligt Martin Johanssons Surdegsgröd ska man mata varje vecka med 100g vatten och 100 g (vetesurdeg) eller 60 g (rågsurdeg) mjöl. För mig blir det alldeles för stora surdegsgrunder. Även om jag bakar och använder surdegsgrund varje vecka måste jag hälla ur surdeggrund för att proportionerna ska bli rätt. Så nu testar jag att ha mindre mängd surdeggrund och bara mata med hälten, 50 g vatten och 50/30 g mjöl. Än så länge verkar det funka.



1 kommentar:

  1. Fina burkar. Jag ska också minska min mat av surdegarna. Är länge sedan jag bakad men nu när det blir långhelg ska det bli av. Kul att du bloggar igen.

    SvaraRadera