Adventsfika!

Idag är det första advent och jag tycker det är så mysigt att fått julpynta hemma och en av höjdpunkterna är att få julstöka i köket.
Förra veckan bakade jag lussebullar och mjuk pepparkaka i långpanna och den blev väldigt god och saftig. Så idag ska vi lyxa till med eftermiddagsfika med denna kaka och en lussebulle.



Receptet hittade jag i ett reklamblad från Dan sukker

Mjuk pepperkaka i långpanna

cirka 40 bitar

4 ägg
8 dl farinsocker
6 dl filmjölk
1 msk ingefära
1½ msk kardemumma
2 tsk nejlikor
1½ msk kanel
12 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
200 g smält smör
2 dl lingonsylt eller frysta lingon



Topping:
400 g philadelphia chesse naturell light (jag använde 300g)
4 dl floursocker
2 msk vaniljsocker
frysta lingon (jag tog röda vinbär med granatäpple är ett annat alternativ)

Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt filmjölken
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Rör i smöret och lingonsylten.
Häll upp smeten i en långpanna med smort och bröat bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i cirka 25 minuter.
Stjälp upp kakan på bakplåtspapper och låt svalna.

Blanda ingredienserna till toppingen och bre över kakan.
Strö på lingon eller vinbär och skär i bitar.
Går bra att frysa!!
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Jag får verkligen massa bakinspiration av dina inlägg. Mjukpepparkaka är en av mina bästa kakor, alla kategorier. Tänker på min mormor som bakade sådan.

    Jag har inte bestämt hur mkt jag ska baka. Man måste ju liksom äta upp allt man bakar också. :) Förra året bakade jag 4 eller 5 satser av Leilas saffransskorpor och åt och bjöd bort. Får se om det blir några sådana i år eller om jag ska satsa på nåt nytt.

    SvaraRadera