Lussebullar




Oj vad gott det är med nybakade saffransbullar och ett glas kall mjölk eller julmust, mums!!
Det blev två varianter,både "vanliga" lussekatter" och mina favoriter dessa med mandelmassakräm inuti.




I min receptbok står det mammas saffransbullar men min mor vill inte kännas vid att detta bullrecept. Jag har provat att göra med kesella i degen men jag tycker att dessa blir absolut saftigast!

250 g smör
1 liter mjölk
2 paket jäst
2 dl socker
1 tsk salt
3 paket saffran
1-2 ägg
vetemjöl eller vetemjöl special

Fyllning (Räcker till ca hälften till3/4 av degen):

200 g rumstempererat smör
200 g mandelmassa
1 dl socker
1 msk vaniljsocker

till pensling:
ägg
pärlsocker
ev. russin till lussekatterna

Smält smöret och blanda i mjölken till fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan.
Tillsätt det övriga ingredienserna, till sist vetemjölet.
Jäs degen övertäckt i 40 minuter.

Blanda alla ingredienser till fyllningen och vispa till en slät kräm.
Kavla ut degen och bre krämen på och rulla ihop och skär till lagom stora bullar. Använd bullformar eftersom fyllningen smälter och vill då rinna ur och då blir det lite "glesa" bullar".
Jäs ytterligare i cirka 25 minuter.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 225 grader i cirka 8-10 minuter.


Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Jag har inte bakat några lussebullar än. Men jag ska. Snart. Jag brukar alltid baka vanliga, men gillar egentligen bäst med mandelmassa i. Sådana brukar Gunvor Eriksson baka, längder. :)

    Jag har surfat runt och letat recept faktiskt men mest hittat varianter med både vitchoklad och mandelmassa. Men det vill inte jag ha. Tror jag får pröva ditt recept.

    SvaraRadera