Syjunta

Igår var jag på syjunta hos en fd kollega. Denna gång hann vi både äta god soppa, smarrig efterätt, surra och jag hann sticka klart en mössa. Förra månaden var juntan hos mig och då hann jag bara stickningen fram men inget mer. Då bjöd jag på denna lasagne som jag har fått receptet av K.

Så god och god och enkel att göra. Roligt med ett alternativ till köttfärslasagne.



Lime och proscuiottolasagne

400g rivna morötter
200g finhackad purjolök
2 msk fint riven limeskal, ca 2 lime
100g färdig tomatsås
200-300 g proscuiotto, eller annan lufttorkad skinka (räcker absolut med 200g)
400 g färska lasagneplattor
4 dl creme fraiche
salt, peppar
margarin
4 msk honung

Sätt ugnen på 175-200 grader.
Fräs morötterna och purjolöken i margarin. Riv limeskalet under tiden. Salta och peppra och blanda i limeskalet.
Varva morot och purjoröran med lasagneplattor, tomatsås och creme fraiche. Börja och sluta med tomatsåsen.Låt stå i ugnen i 30-45 minuter.

Ringla lite honung över vid servering.

Till efterrätt blev det äppelkaka med vaniljsås. Den var god men lite mäktig. Receptet hittar du här
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Om äppelkakan var mäktig förstår jag att det blev en mäktig middag. För lasagnen är också rejält mäktig. Fast god!

    SvaraRadera
  2. Lasagnen ser jättesmarrig ut, den ska jag testa. Men vart stoppar man i skinkan, i tomatsåsen, morotsfräset eller som ett eget lager? /Lotta S

    SvaraRadera
  3. Den måste ha trillat bort men skinkan är ett eget lager.
    Lycka till!!
    /E

    SvaraRadera