Helstekt oxfilé med getostsallad och färska bär

Det tillhör verkligen inte vanligheterna att jag köper kött (om man inte räknar köttfärs då). Men vid ytterst särskilda tillfällen kan jag slå till. Är det inte nyår eller nån annan fin festlighet på gång brukar det sammanfalla med ett bra extrapris. :) Så när jag i fredags på hemväg från jobbet såg anslag om f'ärsk, svensk oxfilé för 199 kr/kg var jag tvungen att slå till. Fint kött måste behandlas med varsamhet, så efter lite surf bestämde jag mig för att satsa på att helsteka i ugnen på låg temp, under lååååång tid.

Receptet jag fastande för hittade jag hos Leila. Helstekt oxfilé med getostsallad och färska bär. Det var precis hur gott som helst! Riktigt fin och smarrig festmat. Passar på vilken nyårfest som helst. Vill man inte lyxa till det och laga oxfilé kan man alltid göra salladen till något annat. För den var toppengod!

Receptet föreslog att ugnen skulle sättas på 70 grader och att köttet skulle stå inne i 1 h 20 min. Jag körde på 70 grader, men köttet fick snarare vara inne 3,5 h innan innetemperaturen var uppe i 59 grader (vilket ger ganska rött kött). Tur jag satte in köttet hyfsad tid, för middagen blev ändå ganska sen. Men det var det värt, för den låga temperaturen gjorde köttet otroligt mört.

Bilderna nedan får fresta smaklökarna, för detta rekommenderar jag verkligen som lyxmat! Mums!

1 kommentar:

  1. Men K, här har vi nyårsmiddagen... så mumsigt det ser ut!!
    /E

    SvaraRadera