Annas festpaj



Idag blev det paj till middag och detta är en smaskig paj med lite gott och blandat i. Jag provade idag att grädda den i en form med löstagbara kanter men det kommer jag inte att göra igen för kanterna fastnade. Det kan också bero på att jag ej smorde formen före men det brukar jag inte behöva göra.
Idag använde jag pajdegen med filmjölk i men jag brukar också använda den mindre smala varianten med smält smör också till denna paj. Men jag delar med mig av båda.

Pajen är vegetarisk men jag kan tänka mig att det kan bli gott med salami i eller som tillbehör

Vegetarisk paj med soltorkade tomater, fetaost och oliver

Pajdeg 1
(gör 1½ sats om du har en större form)
100g smält smör eller margarin
2 ½ dl mjöl
1 krm. bakpulver
1krm salt

Blanda ihop alla ingredienser och förgrädda pajskalet i ca. 5-10 minuter

ALTERNATIV...

Pajdeg 2
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
50 g margarin
1 ½ dl filmjölk

Blanda ihop allt till en deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda i 10 minuter.

Fyllning:
2 gula lökar
1 stor röd lök
2-3 vitlöksklyftor
1 purjolök
1 msk olivolja
pepparmix kryddblandning
1 burk pastasås Palermo
250 g fetaost
100 oliver blandade gröna och svarta
50 g soltorkade tomater
Oregano

Äggstanning:
3 ägg
2 dl matlagningsgrädde
salt och svartpeppar

Skala och skiva löken, fräs löken i olivolja tills den mjuknar. Krydda med pepparmix.
Bred pastasåsen på pajskalet och fördela löken ovanpå.
Skär fetaosten i tärningar och lägg på dem tillsammans med oliverna och soltorkade tomater. Stick ner tomaterna så att de täcks av äggstanningen annars blir de lätt brända. Strö oregano ovanpå.
Vispa ihop äggsmeten och häll ovanpå.
Grädda mitt i ugnen i ca. 30-40 minuter
Servera en sallad till!!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar