Rostbröd


Bakade idag detta bröd som är supergott att rosta men även gott att äta som det är. Som vanligt hade jag inte alla ingredienser hemma utan jag improviserade men det blev bra ändå.

Receptet har jag hittat på www.ica.se barasara, Sara Ekman bloggare på Ica.se

Oslagbart rostbröd

Dag 1
1 msk brödkrydda
1 msk salt
3 dl rågkross
2 dl rågflingor (jag använde 1dl linfrö och 1 dl vetegroddar)
1 dl solrosfrön
5 dl kokhett vatten

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och häll över kokhett vatten och rör om. äck bunken och låt det stå rumsvarmt till nästa dag.

Dag 2
2 msk smör till formarna
17 dl vetemjöl (jag tog ca. 15 dl)
1 påse torrjäst
5 dl kokhett vatten
1 msk honung

1. smörj sidorna på två bakformar och klipp bakplåtspapper till bottnarna.
2. Blanda hälften av vetemjölet med torrjästen. Rör ner i bunken från dag 1.
3. Häll över kokhett vatten, klicka i honungen och blanda ordentligt.
4. Häll i resten av vetemjölet och arbeta degen kraftigt. Degen ska vara kladdig så ta inte för mycket vetemjöl.
5. Dela den kladdiga degen i två delar och tryck ut i bakformarna. Låt jäsa i ca. 1 timme.
6. Grädda i 200 grader i ca. 50 minuter.
7. Ta ut brödet från formarna och grädda upp och ner i 10 minuter.
8. Låt brödet svalna.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar