Leilas sega kladdkaka

Igår hade jag Me & I klädparty hos oss och då hade jag bakat denna kladdkaka. Jag bakade 2 stycken och jag tror att den andra formen fick mera smet för den blev högre än denna. Men väldigt goda, sega och lagomt kladdiga!!
Jag hade bara margarin hemma men det gick lika bra.

Jag garnerade med Physalis och florsocker och serverade en klick grädde till.

Receptet taget från boken "A piece of cake" av Leila Lindholm

Kladdkaka

50 g smör
½ dl matolja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

smör och ströbröd (jag använde kokos) till formen
50 g mörk choklad 70%

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader
Smält smöret i en kastrull och tillsätt matolja.
Vispa ägg, strösocker, farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
Fyll smeten i en form med löstagbar kant, 24 sm i diameter, och stick i grovt brutna chokladbitar.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca. 30 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar