Kenneths goa baguetter!

Jag hade bara Vetemjöl special med fullkorn hemma men de blev goda ändå och nyttigare. Men de blir nog luftigare men dock ej lika hälsosamma med Vetemjöl special. Så valet är ditt men tänk på att Beach 2010 närmar sig....
Jag delade degen bara i 3 delar för jag tyckte att de blev så små men i receptet står det dela degen i 4 baguetteliknande delar.

Ingredienser:
4½ dl vatten
1 tsk salt
8 dl vetemjöl Special
1½ tsk salt
ev 1 msk kummin, hela frön

Dag 1
Lös jästen i vatten
Lägg i mjöl, salt, kummin och rör om.
Låt degen jäsa i kylskåpet i ca. 13 timmar under lock.

Dag 2
Lägg upp degen på rikligt mjölat bord och platta ut degen.
Vik ihop degen i 3 slag 2ggr.
Låt jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 300 grader och ställ in plåten så den blir varm.
Dela degen i 3-4 baguetteliknande delar och lägg dem på den varma plåten klädd med bakplåtspapper.
Sätt in i ugnen och kasta in en ½ kopp med vatten i botten av ugnen.
Grädda i 10 min.
Öppna därefter ugnen och släpp ut fukten samt sänk temperaturen till 200 grader.
Grädda ytterligare i 10-15 minuter tills brun yta.

Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Vad du bakar och grejar! :)
    Det hade varit bättre om ni bodde närmare. Då hade vi kunnat utbyta bakverk med varandra, och du hade kunnat få surdeg av mig. Och surdegsbröd. Nu har jag bakat surdegsbröd två helger på rad och frysen är full. För vi äter inte så mkt bröd. Men jag är baksugen igen. Hade ni bott närmare hade jag kunnat komma över med lite nybakat på lördagseftermiddag.

    /K

    P.S. Visst blir ni sugna på att flytta närmare ni...

    SvaraRadera
  2. Du , jag blir så imponerade av dina surdegar. Jag har faktiskt beställt en bok om surdegs bröd av Helena Johansson från Brunkebergs bageri, få se om jag har tålamod. När jag läser Martins blog om surdegsbröd så verkar det inte vara alla som lyckas. Du är skicklig du!
    Det hade varit underbart att bo närmare varandra och nybakat på lördagar lät fantastiskt.
    J letar jobb, så vi får se.../B

    SvaraRadera
  3. E, jag tror du kan lyckas med surdegar. Du har känsla och blick för att baka. De som misslyckas tror jag inte tänker på hur en deg ska se ut som jäser.

    SvaraRadera