Matig linssoppa

Nu är det åter dags för sopprecept. Detta recept kommer från Karro, min bloggkompanjon men jag vet inte var hon har fått det ifrån men jag gissar från Arlas hemsida.

En smarrig, lättfixad soppa med lite hetta! Den gick hem även hos vår 1-åring.

Jag förstår inte hur man ska ta bilder på soppa så att det ska se gott ut?
Men jag lovar att den är god!

Karros linssoppa

2½ dl torkade röda linser
2 rödlökar
1 vitlöksklyfta
Arla smör -& raspolja
1 burk passerade tomater ca 400g
8 dl grönsaksbuljong
½tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
2 gula paprikor
2 dl Arla lätt creme fraiche paprika & chili
rivet skal och saft av ½ citron

Gör så här:

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs linser, lök och vitlök i smör -& rapsolja i en gryta eller kastrull.
Tillsätt tomater, buljong, salt och peppar. Låt koka i 3-5 min. under lock.
Skär paprikorna i bitar och lägg dem i soppan. Rör ner creme fraiche och låt koka ytterligare 5 minuter.
Smaka av med citronsaft. Strö över skalet och servera med bröd!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar