Bulgarisk linssoppa


Två gånger de senaste veckorna har jag hamnat på samma café för att äta, en gång för middag med soppgänget, en annan gång för att äta lunch alldeles själv (ljuvligt!). Bägge gångerna har jag ätit samma otroligt goda soppa, nämligen Bulgarisk linssoppa. I ett försök att kunna laga samma soppa hemma googlade jag efter recept. Jag hittade en hel massa bulgariska linssoppor, alla med samma ursprung, nämligen gamla hederliga Vår Kok Bok. Så jag gick hem, hittade receptet, och gjorde ett försök. Riktigt lika god som på caféet blev den inte, men den var ändå smarrig. Så här kommer receptet, alltså från Vår Kok Bok.

4-5 portioner

2 dl röda linser
2 gula lökar
1 msk olja
1 liter vatten
1 buljongtärning
1 msk paprikapulver
1 lagerblad
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 burk tomater
1/2 tsk socker
1/2 tsk vinäger
1/2 tsk timjan
tabasco efter smak

Hacka löken fint. Skölj linserna. Fräs löken i oljan. Tillsätt vatten. buljong, linser, paprikapulver, salt, lagerblad, pressad vitlök och tomater med spad. Koka under lock ca 8-10 min. Smaka av den färdiga soppan med socker, vinäger, tabasco och ev. mer salt.

Vi serverade soppan med en klyfta citron och en klick turkisk yougart.










2 kommentarer:

  1. Hur klarde man matlagningen förr utan röda linser? Tänk så otroligt många olika sopprecept det finns med röda linser som bas. Idag har jag gjort Texmexsoppan (12 portioner) och Arne Chilisoppan (8 portioner) här från bloggen. Jag ska bjuda på den på jobbet och Arne ska ha grannarna på soppa då jag är borta.

    SvaraRadera
  2. Tanken har slagit mig också. Vad lagade jag för mat innan "texmexsoppa med linser" (som var första linssoppan jag gjorde) kom in i mitt liv?
    Att jag började laga just den tror jag var efter inspiration från U1 och S1 som då åt väldigt mycket bönor och linser.

    SvaraRadera