Chokladfondant

Eftersom det känns som att beach 2010 inte kommer att infinna sig, både kroppsligt och med tanke på vädret så testade jag i fredags att göra chokladfondant. Gott men mastigt och lite trixigt att få det prefekt när de ska vändas upp och ner. Nästa gång kommer jag att ha dem ca 11min. i ugnen och stjälpa upp dem direkt eller att servera dem i portionsformarna. Det är som en blandning mellan chokladpudding och kladdkaka, verkligen värt att testa för er chokladälskare.

Receptet hittade jag ännu en pång på www.matplatsen.se

Chokladfondant

4 stora portioner (jag skulle säga 6 portioner)

150 g mörk choklad
150 g rumstempererat smör
1 dl socker
4ägg
2 äggulor
0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen i mikron. Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och till sist mjöl.

Smörj portionsformar som enl. originalreceptet ska rymma 1,5-2 dl men jag tog ikeas ljushållare som funkade prefekt och blev bra storlek.

Grädda fondanterna i 200 grader ca 8 minuter (men jag skulle låta dem vara längre kvar). De ska vara lite rinniga i mitten. Vänd försiktigt formarna upp och ner över varsin assiett.

Jag serverade med hallonsorbet och det var gott. Det skulle nog också vara gott med frukt eller bär och vaniljglass till. Jag hade tänkt några hallon till men de glömdes bort.

1 kommentar: