Zucchini med fårost och örter

I samma receptbok, Klaras GI-mat, hittade jag ett enkelt recept på Zucchini med fårost och örter som vi lagade en kväll när middagen inte behövde vara så stor eftersom övriga matintaget den dagen redan varit desto större. :)

Receptet var egentligen skivet för minizucchinis, men vi hade bara "vanlig" zucchini hemma. Så jag körde med det.

Sätt ugnen på 250 grader. Mosa 200 g fårost (jag tog ca 75 g getost, det funkade fint) tillsammans med 1 del kesella 10 % (jag tog turkisk yougart). Klipp ner färsk bladpersilja och oregano (jag tog färsk gräslök och torkad oregano). Smaka av med salt och peppar. Dela zucchinin och fördela oströran ovanpå snittytan. Grädda tills osten fått en gyllene yta (ca 15 min om man använder "vanliga" zucchini).

Ätes tillsammans med valfritt tillbehör. Vi hade en liten grönsallad på sidan. Smakade finemangs.

2 kommentarer:

  1. Måst också prova detta. Med egenodlade squash.

    SvaraRadera
  2. Åh, vi har kylen full med succini. Detta skall provas! / Ch

    SvaraRadera