Hänt i veckan

Dagens söndagsfrukost blev en smarrig historia bestående av inslag från hela veckans bak- och matlagning.

Först, och verkligen inte minst, surdegslimpa! Tjohoo! Jag är tillbaka i surdegsbakargänget. Den nya surdegsgrund jag tog fram härom veckan fungerade prima. Igår bakade jag mitt favoritgrovbröd med rågsurdeg, solroskärnor, linfrön och aprikoser (blev det istället för russin som receptet säger). Jättegott!

Sen blev det äppelmos som jag kokade tidigare i veckan av äppelskörden vi fick från svärföräldrarna. Nästan 2 kg syrliga äpplen, liten vatten och bara ett par dl socker det blev. Friskt och gott!


Sen blev det mjölk med färska blåbär (skogsblåbär som de kallades när jag köpte dem på torget, till skillnad från odlade som man tydligen också kan köpa). Blåbären var över efter efterrätten vi gjorde till gästerna igår. Den klassiska vitchokladmoussen som jag gjort vid... jag vet inte hur många olika tillfällen. Denna gång skippade jag fruktsalsan och tog färska blåbär och hackade pecannötter istället. Blev bra och kändes lite höstigt!

Som pålägg hade vi också oströran vi serverade till gästerna, som snitt/förrätt. Efter lite inspriation från nätsurf hittade jag på min egen variant och tog en halv ask philadelfiaost som jag blandade med en bit riven västerbottenost. Röran lade vi på små snittar av det nybakade surdegbrödet, och ovanpå det en physsalisfrukt. Vi gjorde också små surdegssnittar med vitmögelosten från Bondens marknad som ovanpå sig fick en liten klick fikonmarmelad (som också syns på frukostbordet. Marmeladen passade f.ö. också mycket bra till oströran).

Dessutom bestod frukosten av perfekt löskokta ägg (4 min från att vattnet kokar om äggen läggs i kallt vatten). Sån frukost borde man ha varje dag (eller inte, beroende på hur man ser det). :)
Middagen igår som genererade alla rester var både god och trevlig. Huvudrätten fotades halvt uppäten och -drucken men var så god att den förtjänar ett eget inlägg. Kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar