Rågkakor med fänkål

Eftersom jag ännu inte har någon surdegsgrund, och eftersom vi fick finfrämmande från Tomtebo, Umeå, tidigare i veckan, passade jag på att baka vanligt jästbröd för några dagar sen, rågkakor med fänkål. Ett superenkelt recept med lös deg som jag gjorde lite nyttigare med att tillsätta lite linfrö. Ursprungsreceptet hittade jag i boken Brödglädje.


MORMOR BALLANS GROVA BRÖD (Ja, receptet hette faktiskt så)
7 1/2 dl vatten
6 dl vetemjöl
9 dl rågmjöl (jag bytte ut 1 dl rågmjöl mot linfrö)
50 g jäst
1 msk salt
2 msk olja
1 1/2 tsk fänkål


Gör så här:
Värm vattnet till fingervarmt. Lös upp jästen. Blanda ner övriga ingredienser till en lös deg. Lås jäsa ca 30 min. Häll ut degen på bakplåtspapper i form av runda kakor (två på varje plåt). Låt jäsa igen. Grädda i 225 grader ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar